5X HEALTHY BREAKFAST

1

Je wilt wel gezond ontbijten, maar als je dan ’s ochtends in je bed ligt, kies je liever om nog even te blijven liggen en dan onderweg naar school of je werk snel iets te eten. Komt dit je bekend voor? Wel, mij eigenlijk niet. Ik probeer elke dag zo gezond mogelijk te ontbijten, maar elke ochtend datzelfde kommetje muesli eten, wordt je na een tijdje ook wel beu. Daarom besloot ik voor mezelf wat nieuwe receptjes te zoeken, die makkelijjk en snel klaar te maken zijn, en er ineens ook een blogpost over te schrijven!  Het eerste wat ik doe als ik opsta, is een groot glas water drinken, zodat je organen ook wakker kunnen worden! Daarna kun je beginnen met één van deze lekker ontbijtjes klaar te maken. DSC05900

Smoothie: Als je gewoon bent om ’s ochtends helemaal niets te eten, is dit misschien wel goed om mee te beginnen. Je kan het natuurlijk ook gewoon bij iets drinken. Door een kopje yoghurt, 1 peer, een handjevol frambozen en evenveel blauwe bessen te mengen, krijg je één glas van deze lekkere smoothie en je hebt meteen de nodige vitamientjes binnen om de dag te starten! DSC05941

Havermoutpap: Dit lekker papje maak je door wat havermoutvlokken aan de kook te brengen met melk, de hoeveelheden vind je normaal gezien op de verpakking van de havermout. Je kan echter ook gewoon wat vlokken in een bord met melk voor een paar minuutjes in de microgolf zetten. Ik heb er dan nog stukjes appel, rozijntjes, honing om het geheel wat zoeter te maken en kaneel aan toegevoegd. Net als havermout heeft ook kaneel heel wat gezonde voordelen!

DSC05967

Yoghurt: Voor dit ontbijtje heb je helemaal niet veel tijd nodig om het klaar te maken, maar het is lekker, vult naar mijn mening voldoende en het is natuurlijk gezond. Het enige wat je moet doen is dus yoghurt (ik heb Griekse yoghurt gebruikt), wat fruit en noten samen te voegen in een kommetje en je bent klaar! Het is wel belangrijk dat je natuurlijke yoghurt gebruikt, dus geen yoghurt met een smaakje of fruit. Daar zijn namelijk nog veel suikers en andere stoffen aan toegevoegd die niet zo goed voor je zijn.  Het is dus veel gezonder (en lekkerder!) als je er vers fruit aan toevoegt. Welke noten je eet, maakt trouwens niet uit. Ze zijn allemaal héél erg gezond!

DSC05953

Havermout koekjes: Ja hoor, nog een gerechtje met die gezonde vlokken. Het enige wat je moet doen is  100g havermout mengen met 2 eetlepels pindakaas, 3 eetlepels melk en dan kan je er nog aan toevoegen wat je maar wilt! Ik heb er nog honing, cranberries en wat noten bij gedaan. Met het ‘deeg’ dat ontstaat, vorm je de koekjes, je legt ze een nachtje in de koelkast en ’s ochtends zijn ze klaar om op te eten. Eventueel met nog wat vers fruit of met de smoothie die ik gemaakt had, zouden ze ook nog goed passen!

DSC05901

Bo’ke met choco: Dit laatste gerechtje zou je misschien niet in dit artikel verwacht hebben, want het is inderdaad niet zo gezond als de andere ontbijtjes. Op de foto zie je dat ik rijstwafels gebruikt heb, omdat ik dacht dat die gezonder zijn dan brood. Maar dat is blijkbaar dus toch niet waar, want rijstwafels bevatten, in tegenstelling tot brood, amper vezels waardoor je dus sneller terug honger krijgt. Je kan dus beter gewoon een sneetje (volkoren) brood nemen. Als je de nutella vervangt door pindakaas, wordt het zelfs nog een vrij gezond ontbijtje! Ik heb alvast zeer lekker ontbeten deze week en ik hoop dat ik jullie nu ook wat inspiratie heb gegeven om gezond te ontbijten. Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat je nooit meer met iets dat niet zo gezond is, mag ontbijten. Zolang je het met mate doet en er veel fruit bij eet, is dat helemaal oké. Onthoud ook dat je beter in de ochtend “zondigt” dan op een ander moment van de dag!

Tot volgende week!

Dina

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s