Ochtendstond heeft goud in de mond

IMG_1659

Jij bent misschien een avondmens maar een ochtendmens zijn heeft veel meer voordelen ! Zo zou je misschien denken door in de ochtend te sporten de hele dag moe te zijn maar het blijkt dat een ochtend-workout veel effectiever is en je er meer energie van krijgt. In dit artikel deel ik nog voordelen van vroeg opstaan en tips ! 

Ochtend-workout

In de inleiding heb je al kunnen lezen dat je beter ‘s ochtends kunt sporten dan bijvoorbeeld in de avond. Zo verbrand je vet in de plaats van energie omdat je koolhydraten hebt aangemaakt in je slaap. Deze workout hoeft helemaal niet moeilijk te zijn, hoor. Je kan bijvoorbeeld inspiratie halen uit deze blogpost van Jolien. Een kort maar krachtige workout en dus perfect als je toch niet zo veel tijd hebt in de ochtend.

Haren wassen

Je ochtend workout kan het best gevolgd worden door een koude douche zodat je niet helemaal bezweet naar school / je werk moet gaan én je wordt er ook nog eens extra wakker van. Het koude water is ook erg goed voor je huid en haar. Als je last hebt van haren die snel vet worden is het ook aan te raden om ze ‘s ochtends te wassen omdat ze dan minder snel vet worden. Eigenlijk duurt het even lang maar als je je haren bijvoorbeeld om de twee dagen wast in de avond, zijn ze op hun vetst de laatste dag. Als je ze ‘s ochtends wast daarentegen worden ze ‘s nachts lekker vettig maar dat maakt niets uit want ‘s ochtends was je ze toch !

Op tijd gaan slapen

Als je vroeg wilt opstaan, wilt dat natuurlijk ook zeggen dat je op tijd moet gaan slapen, aangezien je per nacht ongeveer 8 tot 10 uur slaap nodig hebt (aanhankelijk van je leeftijd). Indien je gewend bent om echt heel laat te gaan slapen, kan je bijvoorbeeld proberen door elke dag een halfuurtje vroeger naar bed te gaan (en vroeger op te staan). Het is ook niet aan te raden om vlak voor je gaat slapen nog tv te kijken, achter je computer/gsm te zitten. Lees in de plaats daarvan bijvoorbeeld een boek en zoek voor jezelf nog dingen waardoor je beter in slaap valt.

IMG_1667

Nog enkele tips …

Plan je ochtend routine

Op een maandagochtend opstaan, sporten, douchen, ontbijten en uiteindelijk merken dat je al veel te laat bent op school is natuurlijk niet zo aangenaam. Sta daarom eens wat vroeger op in het weekend om te kijken hoe lang je nodig hebt voor alles om dan de week met een gerust hart te starten.

Stel een playlist samen

In de ochtend al meteen slechtgezind worden van je wekker is niet de bedoeling. Begin daarom alvast met je favoriete liedje als wekker in te stellen en maak dan ook ineens een hele playlist die je ‘s ochtends kan afspelen. Zorg wel dat het allemaal vrolijke uptempo nummers zijn zodat je er niet meer van in slaap valt.

Laat je gordijnen open / rolluiken omhoog

Als het totaal donker is, is het nóg moeilijker om wakker te worden. Maar zo word je misschien zelf al wakker door het eerste zonnetje dat begint te schijnen !

Leg ’s avonds alles klaar

‘s Ochtends opstaan en merken dat die ene broek die je wilde aandoen nog in de was zit, of dat de muesli waar je zoveel zin in had op is : niet leuk. Zorg daarom dat je ‘s avonds alles klaarmaakt wat gaat, zodat je je de volgende ochtend nergens meer zorgen om hoeft te maken. Zo kan je je kleren die je aandoet om te sporten en daarna naar school / werk al klaarleggen, je (boeken)tas al maken, dingen voor je ontbijt klaarzetten …


Ik hoop dat jullie iets gehad hebben aan dit artikel en de volgende keer jullie wekker misschien een halfuurtje vroeger zetten ;).

Tot volgende week!

Dina

Een gedachte over “Ochtendstond heeft goud in de mond

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s